04 skáb 2011

Välutrustad italiensk premiumsedan

Nu kommer Lancia Thema till Sverige. Den kraftfulla och eleganta bilen är ett av de första konkreta resultaten av samarbetet mellan Chrysler och Lancia. Thema erbjuds med två kraftfulla 6-cylindriga motoralternativ, båda med automatlåda som standard. Den lanseras i Sverige med högsta utrustningsnivån Executive och har med sina 70 säkerhetslösningar fått en 5-stjärnig ranking i Euro NCAP 2011.

Välutrustad italiensk premiumsedan

Pressmeddelande

Stockholm, 3 november 2011

Välutrustad italiensk premiumsedan
Sverigepremiär för nya Lancia Thema

Nu kommer Lancia Thema till Sverige. Den kraftfulla och eleganta bilen är ett av de första konkreta resultaten av samarbetet mellan Chrysler och Lancia. Thema erbjuds med två kraftfulla 6-cylindriga motoralternativ, båda med automatlåda som standard. Den lanseras i Sverige med högsta utrustningsnivån Executive och har med sina 70 säkerhetslösningar fått en 5-stjärnig ranking i Euro NCAP 2011.

Lancia Thema är en av tre modeller som lanseras i Sverige under 2011. Bilen är en tydlig utmanare i premiumsegmentet i Sverige och riktar sig till förare som vill ha en bil med både kraft och elegans. Thema kombinerar det bästa av två världar, amerikansk komfort och italiensk elegans.

-       Lancia Thema är en tungviktare i premiumsegmentet och är en modell som kombinerar storlek, komfort, säkerhet och stabila köregenskaper med lyxiga materialval som är utmärkande för italiensk design, säger Lina Gooch, PR- och kommunikationsansvarig, Fiat Group Automobiles Sweden.

 

Starka motorer och 5-stjärnig säkerhet

Lancia Thema är baserad på Chrysler Groups LX bakhjulsdrivna plattform och finns tillgänglig med två motoralternativ på svenska marknaden. Den ena är en nyutvecklad V6 3,6 liters bensinmotor på 286 hk som är kopplad till en helt nyutvecklad 8-stegs automatlåda. Dieselalternativet som är en 3,0 liters V6 utvecklar hela 239 hästkrafter och max vridmoment på 550 Nm. Den har som standard en 5-stegs automatisk växellåda. 


Bensinmotorn är designad av Chryslergruppen och levererar 286 hästkrafter, en topphastighet på 240 km/h och en acceleration från 0 till 100 på 7,7 sekunder. Växellådan är den helt nyutvecklad 8-stegs automatlåda från ZF. Den är särskilt mjuk i växlingen, har en snabb respons och ger en väldigt låg bränsleförbrukning. Dieselalternativet (3.0 V6 Multi-Jet) har byggts av italienska VM Motori och utvecklats tillsammans med Fiat Powertrain. Denna supermoderna 6-cylindriga 3,0 liters turbodieselmotor med senaste common-rail-teknik levererar robusta 239 hästkrafter (550Nm) och är utrustad med smidig 5-stegs automatlåda.


Lancia Thema erbjuder inte enbart starka och livliga motorer utan även säker körning. Inte mindre än 70 aktiva och passiva säkerhetsfunktioner finns tillgängliga för att ge föraren och passagerarna trygga bilfärder. Satsningen på säkerhet har resulterat i att Thema belönats med en 5-stjärnig rating i Euro NCAP's test för 2011.  

 

Italiensk stil och klassiska former

Lancia Thema ger ett sobert och elegant intryck med sina distinkta proportioner och lyxiga finish. I den muskulösa fronten smälter grillen och Lancia-logon ihop och de horisontella ribborna skapar ett stilrent mönster. De klassiska framlyktorna kompletteras med LED-lampor vilket ger en tydlig C-form som är lätt att känna igen.

 

Bakpartiet har en inbyggd spoiler där Lancia-logon återfinns igen mellan de två LED-inramade baklyktorna. De dubbla kromade avgasrören ger ett extra starkt intryck av bilens kraftfulla prestanda. Det nya panoramataket som finns som tillval är bland de största i sin klass och låter ljuset strömma in både bak och fram.

 

Påkostad interiör

Nya Lancia Thema kombinerar sin höga prestanda med den komfort, elegans och design som alltid har gjort Lancia unikt. Interiören är påkostad med varma och exklusiva material och erbjuder ett detaljrikt utbud. Som standard med utrustningsnivån Executive finns en mycket elegant klädsel i Nappa-läder, den övre delen av instrumentpanelen i Poltrona Frau-läder och äkta trädetaljer vid dörrar och paneler. Instrumentpanelen har även diskreta kromdetaljer och elegant "Sapphire Blue"-belysning.

Komfort och välbefinnande har funnits i ständig åtanke och bland annat har ljudnivån inne i kupén minimerats. En extremt tyst kupé har skapats med hjälp av underredets paneler i kompositmaterial, laminerade sidorutor fram och trippeltäta dörrar. Lancia Thema är även i topp gällande manövrering, styrrespons, fjädring och bromsar.


Standardutrustning

Standardutrustning är helt komplett med bland annat ovan nämnda Nappa läderklädsel, 20 tums aluminiumfälgar, el-justerbara/ventilerade framstolar, navigationssystem (8.4 tums färgdisplay), U-connect (Bluetooth), laminerade främre sidorutor, adaptiv farthållare, kollisionsvarningssystem, el-manövrerad baklucka, 7 krockkuddar, kamera för "döda vinkeln"; backkamera, radio/CD/MP3/Alpine ljudsystem, eluppvärmda framsäten och ytterplatser bak, el-justerbar ratt, 2-zons klimatanläggning & adaptiva Bi-xenonstrålkastare med helljus Assistant. Endast metalliclack och Panorama taklucka finns som tillval.

Lancia Thema finns tillgänglig för försäljning hos samtliga Lancia-återförsäljare från och slutet på november 2011.

 

Cirkapriser:

Lancia Thema Executive, 3.6 V6 286hk (8-stegs automatlåda std) - 439 500 kr inkl. moms

Lancia Thema Executive, 3.0 V6 Multi-Jet 239hk (5-stegs automatlåda std) - 479 500 kr inkl. moms

Om Lancia

Under 2011 lanseras Lancia i Sverige. Tre modeller finns nu tillgängliga - Delta, Thema och Voyager. Lancia säljs och marknadsförs i Sverige av Fiat Group Automobiles Sweden AB.
www.lancia.se och www.lanciapress.se

______________________________________
För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lina Gooch, PR/Communication Manager, FGA Sweden

Tel.: +46 (0) 722 30 44 18
E-post: lina.gooch@fiat.com

 

 

Andra innehåll